Monday, January 13, 2014

Κινηματογραφική Λέσχη Πετρούπολης - Χειμώνας 2014 - «Η Τέχνη του Χρόνου. Θεωρία και Ιστορία Κινηματογράφου».

Χειμώνας 2014 - «Η Τέχνη του Χρόνου. Θεωρία και Ιστορία Κινηματογράφου».


Χειμώνας 2013-2014: Ανοιχτά Μαθήματα Κινηματογράφου

Η Κινηματογραφική Λέσχη Πετρούπολης διοργανώνει ένα σύνολο 6 ανοιχτών μαθημάτων με θέμα

«Η Τέχνη του Χρόνου. Θεωρία και Ιστορία Κινηματογράφου».

Τα μαθήματα θα διεξάγονται από 22 Ιανουαρίου έως 2 Απριλίου 2014 κάθε δεύτερη Τετάρτη στις 19.30 στο 10ο Δημοτικό Πετρούπολης (Αγ. Γλυκερίας και Αθ. Διάκου 120, πλατεία ΗΡΩ) όπου θα εναλλάσσονται με τις προβολές της Λέσχης.

Ακολουθεί αναλυτική περιγραφή των μαθημάτων από την εισηγήτρια,
Δρ. Ιουλία Μέρμηγκα *   

Τα μαθήματα αποσκοπούν στην εξοικείωση των συμμετεχόντων/ουσών με μια θεωρητική προσέγγιση του κινηματογράφου, η οποία βασίζεται στις έννοιες της κίνησης και του χρόνου, καθώς και σε μια ιδιόμορφη προσέγγιση της ιστορίας του.  Συζητώντας αποσπάσματα από μια ευρεία επιλογή ταινιών του 20ου αιώνα, αιώνα του κινηματογράφου, τα μαθήματα θα ασχοληθούν με την κυριότερη κινηματογραφική πράξη, το μοντάζ, με το πώς οι προπολεμικές και μεταπολεμικές πρωτοπορίες απαντούν στο κυρίαρχο παράδειγμα του Χόλυγουντ, με έννοιες που πυροδοτούν την κινηματογραφική πράξη και θέαση (αντίληψη, συναίσθημα, δράση, μνήμη, διάρκεια), καθώς και με το πώς ο κινηματογράφος, όταν είναι τέχνη, είναι τέχνη του χρόνου. Στο τέλος των μαθημάτων, ο/η συμμετέχων/ουσα θα μπορεί να διαβάσει τον κινηματογράφο με ένα περισσότερο κριτικό και στοχαστικό τρόπο.

Σχέδιο Μαθημάτων

1. Η Κίνηση στον Κινηματογράφο I 

-Το παράλληλο εναλλασσόμενο, το συγκλίνον μοντάζ στον πρώιμο αμερικανικό κινηματογράφο και το διαλεκτικό μοντάζ στο σοβιετικό κινηματογράφο. Το γκρο-πλάνο.
-Προπολεμικές κινηματογραφικές πρωτοπορίες: γαλλικός ιμπρεσιονισμός και γερμανικός εξπρεσιονισμός.

2. Η Κίνηση στον Κινηματογράφο II 

-Η κινηματογραφική κίνηση και το μοντάζ σε σχέση με τις έννοιες: αντίληψη, συναίσθημα, ενόρμηση, δράση. Ο αισθητηριοκινητικός δεσμός του κλασικού κινηματογράφου.   

3. Η Κίνηση στον Κινηματογράφο ΙΙΙ

-Ο βωβός και ο ομιλών κινηματογράφος.
-Σχήματα, σχέσεις, η νοητική εικόνα.
-Μεταπολεμικές κινηματογραφικές πρωτοπορίες: νεορεαλισμός, νουβέλ-βαγκ, νέος γερμανικός κινηματογράφος.

4. Ο Χρόνος στον Κινηματογράφο Ι

-Μνήμη και φλας μπακ.
-Μνήμη και όνειρο.
-Μνήμη και κίνηση,  μιούζικαλ και μπουρλέσκ.                                 

5. Ο Χρόνος στον Κινηματογράφο ΙΙ

-Η ρήξη του αισθητηριοκινητικού δεσμού και η παρεκκλίνουσα κίνηση στο σύγχρονο κινηματογράφο. Η μνήμη και ο χρόνος στο κάτοπτρο, οι σχέσεις φανταστικού και πραγματικού, τάξεις του χρόνου, επίπεδα του παρελθόντος, αιχμές του παρόντος.

6. Ο Χρόνος στον Κινηματογράφο ΙΙΙ

-Η έννοια της αλήθειας και οι δημιουργικές δυνάμεις του ψευδούς, οι σειρές του χρόνου και η άμεση παρουσία του στον κινηματογράφο. Τα διάκενα για τη νόηση , η σκέψη ο/η σκεπτόμενος θεατής και η τέχνη του κινηματογράφου.

Σε κάθε συνάντηση θα γίνεται προβολή αποσπασμάτων ταινιών που αντιπροσωπεύουν τις υπο εξέταση έννοιες, ενώ θα προτείνονται και συγκεκριμένες ταινίες για θέαση.

*Η Ιουλία Μέρμηγκα μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε Τέχνες των Μέσων και Ιστορία της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο του Plymouth.  Είναι Δρ. Πολιτισμικών Σπουδών και Ανθρώπινης Επικοινωνίας του Τμήματος Επικοινωνίας και Μ.Μ.Ε. του Ε.Κ.Π.Α. και μελέτησε τον κινηματογράφο σε σχέση κυρίως με τη φιλοσοφία. Διδάσκει σε προγράμματα Δια Βίου Μάθησης  στο Ε.Κ.Π.Α., είναι συνεργάτις της Ταινιοθήκης της Ελλάδας και ερασιτέχνης κινηματογραφίστρια.  

Ολόκληρο το πρόγραμμα του Κιν/φου - http://cinelesxidp.blogspot.gr/search/label/schedule

No comments:

Κινηματογραφική Λέσχη Ηλιούπολης-ΤΕΤΑΡΤΗ 7/14/2022 Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΠΟΥ ΕΦΥΓΕ (ΝΤΟΜΑΝΓΚΤΣΙΝ ΓΕΟΤΖΑ)

 Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΠΟΥ ΕΦΥΓΕ (ΝΤΟΜΑΝΓΚΤΣΙΝ ΓΕΟΤΖΑ)                                                                    του Χονγκ Σανγκ-σου (ΝΟΤΙΑ ΚΟΡ...