Tuesday, July 28, 2009

tsakthan daily 29/07/2009

tsakthan daily 29/07/2009

Σήμερα, πέρα από το σημαντικό θέμα της απόφασης της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων για την αντισυνταγματικότητα του νόμου Δένδια και για τις κάμερες παρακολούθησης που κυριαρχεί (βλ. Ελευθεροτυπία, 29/7/2009) υπάρχει και το τραγικό θέμα του 18ου αυτόχειρα σε 18 μήνες στη Γαλλική France Telecom λόγω εντατικοποίησης, άγχους, εξώθησης σε "εθελούσιες εξόδους" κλπ (βλ. πάλι Ελευθεροτυπία, 29/7/2009, σελ. 13). Στο μεταξύ εδώ και τώρα φουσκώνει το μπαλόνι της ανεργίας. Το κακό είναι ότι δε βλέπουμε τις σημαίες μας να κυματίζουν στους ανέμους των λεωφόρων των διαδηλώσεων, δε βλέπουμε τα συνδικάτα στους δρόμους, εκτός από τους απεργούς του Λαναρά που κατεβαίνουν πάλι στην Αθήνα.


Θέλω και κόσμο
θέλω και φασαρία
Αύριο βγαίνω στην ανεργία
Μα μια σημαία σ’ ένα μπαλκόνι,
ένα ξεφούσκωτο μπαλόνι,
μαυρίζει πρόωρα και με σκοτώνει

Για την παραλλαγή: tsakthan

ΘΑΝΑΣΗΣ ΤΣΑΚΙΡΗΣ
http://tsakiris.snn.gr
http://tsakthan.blogspot.com
http://tsakthan.wordpress.com
http://antiracistes.wordpress.com
http://homoecologicus.wordpress.com
http://leftypedia.wordpress.com
http://greekunions.wordpress.com
http://femininmasculin.wordpress.com
http://ilioupoli.wordpress.com

Υ.Γ.:
Το μόνο παρήγορο κοινωνικό φαινόμενο είναι ο αέρας στα πανιά της Κινηματογραφικής Λέσχης Ηλιούπολης. Και εχτές τίμησαν τη Λέσχη και τις προβολές της πάνω από 300 πολίτες, άνδρες και γυναίκες, που είδαν το εξαίρετο φιλμ «Είμαι η Κούβα» (η παρουσίαση στο τέλος του σημειώματος).



ΗΜΕΡΗΣΙΑ
http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=12336&subid=2&pubid=13415148#
Η ανεργία άγγιξε το 10% στο α' εξάμηνο
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΣΥΕ, τον Απρίλιο η ανεργία στη χώρα εκτινάχθηκε στο 9,4% από 7,7% τον αντίστοιχο περσινό μήνα λόγω της κάμψης σε τουρισμό, κατασκευές
29/7/2009
Προς το 10% οδεύει η ανεργία καθώς εντείνονται οι αρνητικές επιπτώσεις στην απασχόληση, κυρίως από την κρίση στον τουρισμό τους καλοκαιρινούς μήνες.
Τα στοιχεία που περιέχονται στο νέο στατιστικό δελτίο οικονομικής συγκυρίας της Τράπεζας της Ελλάδος δείχνουν ότι τον Ιούνιο αυξήθηκαν κατά 7,6% οι απολύσεις, και ανήλθαν σε 83.596, μειώθηκαν κατά 10,9% οι προσλήψεις, στις 113.571, και περιορίστηκαν κατά 19,8% οι οικειοθελείς αποχωρήσεις, στις 31.885.
Τα παραπάνω είχαν ως αποτέλεσμα το ισοζύγιο απασχόλησης τον Ιούνιο να περάσει σε αρνητικό έδαφος (-1.910 καθαρές θέσεις απασχόλησης).
Η επιδείνωση που καταγράφεται δεν φαίνεται μάλιστα να παρουσιάζει στοιχεία εποχικότητας: Τον αντίστοιχο περσινό μήνα οι προσλήψεις είχαν αυξηθεί 3,3%, οι απολύσεις είχαν μειωθεί κατά 1,1% ενώ οι οικειοθελείς αποχωρήσεις είχαν επίσης μειωθεί κατά 2,1%. Ετσι τον περσινό Ιούνιο το ισοζύγιο της απασχόλησης ήταν θετικό (+9.365 νέες θέσεις εργασίας).
Απώλειες
Η κάμψη της δραστηριότητας κυρίως στον τουρισμό και τις κατασκευές οδηγεί σε σημαντικές απώλειες θέσεων εργασίας, τάση που ήδη καταγράφεται στα επίσημα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας και εφόσον συνεχιστεί και τους θερινούς μήνες είναι ορατός ο κίνδυνος εκτίναξης της ανεργίας σε πρωτοφανή επίπεδα για μετά την είσοδο της χώρας στην ΟΝΕ. Με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της ΕΣΥΕ, τον Απρίλιο η ανεργία στη χώρα εκτινάχθηκε στο 9,4% από 7,7% τον αντίστοιχο περσινό μήνα, εξαιτίας της κάμψης της δραστηριότητας σε τουρισμό και σε κατασκευές.
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση που έχει καταγραφεί στα χρονικά του μηνιαίου δείκτη, δηλαδή από το 2004, με τον αριθμό των ανέργων να καταγράφει αύξηση 22,4%, ή περίπου 86.000 περισσότερα άτομα σε σχέση με τον περσινό Απρίλιο.
Καμία αισιοδοξία
Η καθίζηση που καταγράφηκε στους περισσότερους μακροοικονομικούς δείκτες στο διάστημα Μαΐου - Ιουνίου δεν επιτρέπει ιδιαίτερα περιθώρια αισιοδοξίας για την εξέλιξη της απασχόλησης τους θερινούς μήνες.
Η κυβέρνηση επισήμως εκτιμά πως η ανεργία θα διαμορφωθεί φέτος περίπου στο 8%, όταν στο πρώτο τετράμηνο του έτους ανέρχεται ήδη στο 9,3%.
Οι περισσότεροι ξένοι οργανισμοί, πάντως, περιμένουν άνοδο της ανεργίας φέτος άνω του 9% και ακόμη μεγαλύτερη αύξηση, άνω του 10% για το 2010, που σύμφωνα με ορισμένους θεωρείται πως θα είναι μία από τις δυσκολότερες χρονιές για την ελληνική οικονομία, που εισέρχεται στην πρώτη ύφεση μετά από 16 χρόνια.
Πρόγραμμα 100 εκατ. ευρώ για διατήρηση 60.000 θέσεων εργασίας
Η Φ. Πετραλιά κάλεσε τους εργοδοτικούς φορείς να καταθέσουν τις προτάσεις τους για την ένταξη των επιχειρήσεων στο πρόγραμμα
Πρόγραμμα ύψους 100 εκατ. ευρώ για τη διατήρηση 60.000 θέσεων εργασίας σε πολύ μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις προωθεί η κυβέρνηση, σύμφωνα με όσα δήλωσε χθες η υπουργός Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας Φάνη Πάλλη Πετραλιά σε συνάντησή της με τα προεδρεία της ΓΣΕΒΕΕ και της ΕΣΕΕ.
Η υπουργός Απασχόλησης δήλωσε ότι ο πρώτος κύκλος θα είναι ύψους 50 εκατ. ευρώ και θα αφορά 24.000 εργαζόμενους, ενώ το συνολικό πρόγραμμα θα είναι ύψους 100 εκατ. ευρώ και θα αφορά περίπου 60.000 εργαζομένους και κάλεσε τους εργοδοτικούς φορείς να καταθέσουν την επόμενη εβδομάδα τις προτάσεις τους για τους όρους και τις προϋποθέσεις ένταξης επιχειρήσεων στο πρόγραμμα το οποίο θα ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο.
Η πρόταση
«Πρόταση του υπουργείου Απασχόλησης είναι μια από τις προϋποθέσεις να είναι, η επιχείρηση που θα μπει σε αυτή τη δράση για ένα χρονικό διάστημα στο οποίο θα συμφωνήσουμε να μην προχωρήσει σε απολύσεις. Στόχος μας την ώρα αυτή της μεγάλης κρίσης, που έχει αγγίξει και τη χώρα μας, είναι να διατηρηθούν οι θέσεις απασχόλησης», τόνισε η κ. Πετραλιά.
Όπως ανέφερε η υπουργός, συζητήθηκαν επίσης τα προγράμματα του ΟΑΕΔ, όπως είναι η μετατροπή του επιδόματος ανεργίας σε επίδομα απασχόλησης, αλλά και η δυνατότητα προσλήψεων ανέργων από τον ιδιωτικό τομέα, επιχορήγηση δηλαδή των επιχειρήσεων για την πρόσληψη ανέργων.
Επίσης, η Φ. Πετραλιά ανακοίνωσε ότι το νομοσχέδιο για τις αλλαγές στη διαδοχική ασφάλιση θα κατατεθεί στη Βουλή τον Σεπτέμβριο.
Από την πλευρά τους, οι εκπρόσωποι των εμπόρων και των επαγγελματοβιοτεχνών ζήτησαν να υπάρξει ρύθμιση των χρεών των επιχειρήσεων που δημιουργήθηκαν εξαιτίας της κρίσης.

«Ρεύμα» δημιουργούν εντός της Ν.Δ. οι «16»
http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=15459&subid=2&pubid=13413186#
Παρενέργειες στη Ν.Δ. προκαλεί η επιστολή των 16 «γαλάζιων» στελεχών, καθώς τις ανησυχίες τους φαίνεται να συμμερίζονται δεκάδες στελέχη με στόχο «να κατακλυστεί το Μαξίμου από τις αγωνίες της βάσης»
29/7/2009
Του Δημήτρη Τσιούφου
Επικίνδυνες παρενέργειες στο εσωτερικό της κυβερνώσας παράταξης προκαλεί το «πνεύμα» της επιστολής των 16 «γαλάζιων» στελεχών από τη Λάρισα, καθώς τις ανησυχίες τους για το μέλλον της Ν.Δ. και τις επισημάνσεις τους ως προς την αναγκαιότητα ανάληψης πρωτοβουλιών εκ μέρους του πρωθυπουργού φαίνεται να συμμερίζονται δεκάδες βουλευτές και κομματικά στελέχη.
Συντονισμένα
Στους κόλπους της Κ.Ο. της Ν.Δ. άρχισαν ήδη να διακινούνται πληροφορίες που φέρουν κομματικά στελέχη και από άλλες περιοχές της χώρας να συντονίζονται προς την ίδια κατεύθυνση και κάποιους βουλευτές να κινούν παρασκηνιακά τα νήματα προκειμένου «να κατακλυστεί το Μαξίμου και η Ρηγίλλης από τη φωνή και τις αγωνίες της βάσης», όπως χαρακτηριστικά έλεγε χθες κοινοβουλευτικός που εκλέγεται σε μεγάλο νομό της περιφέρειας.
Η αίσθηση που υπάρχει διάχυτη σε ολόκληρο το κυβερνητικό στρατόπεδο είναι «πως το καράβι βουλιάζει», «ο χρόνος περνά» και στο Μαξίμου «περιμένουν απαθείς να επέλθει το μοιραίο».
Λάδι στη φωτιά έριξε για δεύτερη συνεχή ημέρα ο Ευάγγ. Αντώναρος, αρνούμενος και πάλι να σχολιάσει τις καταγγελίες της επιστολής των «16», αν και χθες απέφυγε να χαρακτηρίσει τις απόψεις τους «τοποθετήσεις μεμονωμένων πολιτών», όπως έκανε τη Δευτέρα, φράση που προκάλεσε την αντίδραση των στελεχών από τη Λάρισα, την οποία, ωστόσο, επανέλαβε χθες ο Γ. Τραγάκης, λέγοντας πως «όλοι μας παίρνουμε επιστολές πολιτών οι οποίοι διαμαρτύρονται. Δεν σημαίνει τίποτα αυτό».
Χαρακτηριστικό του κλίματος έντασης που επικρατεί ήταν η χθεσινή επισήμανση του Θ. Κοκκινούλη (συνυπογράφει την επιστολή των «16»), όταν ρωτήθηκε αν ο Ευάγγ. Αντώναρος μπορεί να παραμείνει στη θέση του μετά την προχθεσινή του δήλωση. «Κι ο Ρουσόπουλος είπε ότι ντρέπεται για λογαριασμό μου και τώρα μαζεύει βρούβες στο υπόλοιπο Αττικής», απάντησε ο «γαλάζιος» αγροτοσυνδικαλιστής και συνέχισε τη βεντέτα με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο.
Ο κ. Κοκκινούλης τόνισε, επίσης, πως «η κυβέρνηση πρέπει επιτέλους να επικοινωνήσει με τον πολίτη, το κόμμα να αρχίσει να λειτουργεί και ο πρωθυπουργός να πετάξει τα καρκινώματα που έχουν προσβάλει την ηθική και την κουλτούρα των Ελλήνων», ενώ έκλεισε και τα στόματα κάποιων που διατείνονταν πως ετοιμάζονται να προσχωρήσουν στο ΛΑΟΣ λέγοντας ότι «κανείς από τους '16' δεν έχει πρόθεση να πάει στον κ. Καρατζαφέρη. Μπορείς να κανείς κι αλλού ψυχοθεραπεία αν θέλεις».
Γ. Μανώλης
Τις αγωνίες των κομματικών στελεχών προσυπέγραψε χθες και ο υπό παραίτηση Γ. Μανώλης, ο οποίος υπογράμμισε (στο Κανάλι 1) πως «είναι αναμενόμενες τέτοιες πρωτοβουλίες, γιατί όταν κυκλοφορείς στο δρόμο ακούς συνεχώς παράπονα ότι δεν γίνεται τίποτα, δεν πάει καλά, μας πληγώσατε και πρέπει κάτι να αλλάξει».
Ο κ. Μανώλης, αφού τόνισε ότι είναι ειλημμένη η απόφασή του να παραιτηθεί, έβαλε και κατά του Ευάγγ. Αντώναρου λέγοντας πως «όταν είσαι κλεισμένος στο δικό σου κόσμο και σ’ ενοχλούν αυτές οι φωνές, προσπαθείς να μην τις λάβεις υπόψη σου» και συμπλήρωσε: «Αμφιβάλλω αν πολλοί από τους υπουργούς και καρεκλοκένταυρους παράγοντες έχουν επαφή με τον κόσμο».


ΤΑ ΝΕΑ
Καταγγέλλουν πως παράνομοι μετανάστες πέρασαν με ενθάρρυνση της Αστυνομίας στην Τουρκία
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Τετάρτη 29 Ιουλίου 2009

ΤΗ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ καταγγελιών πως παράνομοι μετανάστες που θα μεταφέρονταν από τη Χίο στην Καβάλα βρέθηκαν στα ελληνοτουρκικά σύνορα και στη συνέχεια με την ενθάρρυνση της Αστυνομίας πέρασαν στην Τουρκία ζητούν βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ.

Σύμφωνα με την ερώτηση που κατατέθηκε στη Βουλή, την προηγούμενη Κυριακή από την Αστυνομική Διεύθυνση Χίου έγινε μεταγωγή 51 λαθρομεταναστών από το κέντρο κράτησης Μυρσινιδίου Χίου προς άγνωστη κατεύθυνση. Οι μετανάστες υποχρεώθηκαν σε μεταγωγή αφού υπέγραψαν έγγραφα στην ελληνική γλώσσα χωρίς καμία ενημέρωση για τον λόγο και τον τόπο μεταγωγής τους. Όπως καταγγέλλουν μέλη της Επιτροπής Αλληλεγγύης στους πρόσφυγες, ανάμεσά τους υπάρχουν και δύο ανήλικοι: ένας 17χρονος παλαιστινιακής καταγωγής που ζήτησε άσυλο ενώπιον των αρχών παρουσία της δικηγόρου του, αλλά το αίτημά του δεν καταγράφτηκε και συνεχίστηκε η μεταγωγή του και ένας 15χρονος πρόσφυγας από τη Σομαλία, τον οποίο χώρισαν από τη μητέρα του που παρέμεινε κρατούμενη στο Μερσυνίδι.

Διάψευση
Η Αστυνομία αρχικά υποστήριξε πως οι παράνομοι μετανάστες θα μεταφέρονταν σε κέντρο κράτησης στην Καβάλα. Αυτό όμως διαψεύστηκε από τον αστυνομικό διευθυντή Καβάλας ύστερα από ερώτηση που του υπέβαλε ο Συνήγορος του Πολίτη. Λίγο αργότερα οι αστυνομικές αρχές υποστήριξαν πως οι 51 λαθρομετανάστες θα μεταφέρονταν σε κέντρο κράτησης στη Θεσσαλονίκη και μετά έγινε αόριστη αναφορά σε «διάφορα κέντρα κράτησης», όπου θα κατέληγαν οι μετανάστες.

Όπως όμως κατήγγειλαν συγγενείς τους, κατά τη διάρκεια της νύχτας οι παράνομοι μετανάστες οδηγήθηκαν στο ποτάμι του Έβρου προς την πλευρά της Τουρκίας και υποχρεώθηκαν από τις ελληνικές αρχές να περάσουν τα σύνορα με τη γειτονική χώρα.


http://www.tanea.gr/default.asp?pid=2&artid=4528948&ct=1

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
http://www.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_kathremote_1_28/07/2009_290538
Συνάντηση ΑΚΕΛ με το Ρεπουμπλικανικό Τουρκικό Κόμμα
Tην πορεία των διαπραγματεύσεων στο Κυπριακό συζήτησαν ο γενικός γραμματέας του ΑΚΕΛ Άντρος Κυπριανού και ο αρχηγός του το Ρεπουμπλικανικού Τουρκικού Κόμματος (ΡΤΚ) Φερντί Σογιέρ μαζί με αντιπροσωπείες των κομμάτων τους.
Στη συνάντηση, η οποία έγινε στα γραφεία του ΑΚΕΛ, συμφωνήθηκε να αντιμετωπιστούν με αποφασιστικότητα οι όποιες προσπάθειες να υποσκαφτεί η προσπάθεια για συνέχιση των συνομιλιών και επίτευξη συμφωνίας στο Κυπριακό και να συνεχιστούν οι συναντήσεις των ηγεσιών των δύο κομμάτων.
Σε δηλώσεις του μετά τη συνάντηση, ο κ. Κυπριανού ανέφερε ότι τα δύο κόμματα εργάζονται για την επίτευξη λύσης διζωνικής δικοινοτικής ομοσπονδίας, με πολιτική ισότητα, όπως αυτή ερμηνεύεται στα σχετικά ψηφίσματα του ΟΗΕ. «Θέλουμε να δημιουργηθεί ένα ενωμένο κράτος, το οποίο θα έχει μία κυριαρχία, μία διεθνή προσωπικότητα και μία ιθαγένεια, είπε.
Ο κ. Σογιέρ δήλωσε ότι στόχος είναι να φθάσουμε όσο το δυνατόν πιο σύντομα σε μία ομοσπονδιακή λύση, στη βάση των κοινών ανακοινώσεων των ηγετών των δύο κοινοτήτων.
Σε ερώτηση για δηλώσεις που γίνονται από Τούρκους επισήμους περί λύσης ''δύο λαών και δύο κρατών'', ο κ. Σογιέρ απάντησε ότι στις δηλώσεις του αναφέρθηκε ξεκάθαρα σε μία λύση ''στη βάση των συμφωνιών των ηγετών των δύο κοινοτήτων στις 23 Μαΐου και την 1ην Ιουλίου 2008'', που προβλέπουν ''ένα συνεταιρισμό των δύο κοινοτήτων, μία Κύπρο ομόσπονδη, λύση διζωνική δικοινοτική, ένα κράτος με μία κυριαρχία, μία ιθαγένεια και μία διεθνή προσωπικότητα, μία κοινή οικονομική πολιτική, μία κοινή εξωτερική πολιτική, και έτσι η κοινή μας πατρίδα θα είναι μέλος της ΕΕ''.
www.kathimerini.gr με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ



Σεκάνς
Σκέψεις για σκηνές από ταινία «Προσεχώς»
28 Ιουλίου 2009
Η Κινηματογραφική Λέσχη Ηλιούπολης παρουσιάζει την ταινία
Είμαι η Κούβα (Soy Cuba)
του Μιχαήλ Καλατόζοφ (ΕΣΣΔ/ΚΟΥΒΑ, 1964, ασπρόμαυρη, 141΄)
Τρίτη, 28 Ιουλίου 2009 στις 9.00 και 11.00 μμ
Δημοτικός Κινηματογράφος Ηλιούπολης Μελίνα Μερκούρη
Λ. Ειρήνης 50 Ηλιούπολη (λεωφ. 237 για Άνω Ηλιούπολη από Ακαδημίας)


O Μιχαήλ Καλατόζοφ θεωρήθηκε κάποια στιγμή ως «δεύτερος Αϊζενστάιν» καθώς επιδίωξε να κάνει το δικό του «Θωρηκτό Ποτέμκιν» για την επανάσταση του Κοβανέζικου λαού και την προσπάθεια σοσιαλιστικής ανοικοδόμησης αυτής της νησιώτικης χώρας στο μαλακό υπογάστριο της ιμπεριαλιστικής υπερδύναμης των ΗΠΑ. Όπως και ο Αϊζενστάιν, έτσι κι ο Καλατόζοφ προσπαθούσε να δημιουργήσει τα δικά του πρωτότυπα κινηματογραφικά μέσα και τη δική του κινηματογραφική γλώσσα αναλαμβάνοντας συχνά το ρίσκο να βγει «εκτός κομματικής γραμμής» διατυπώνοντας τις πολιτικές απόψεις και οράματα. Πολλές φορές αντιμετώπισε την αυθαιρεσία του λογοκριτή, γι’ αυτό το λόγο.

Η ταινία χαρακτηρίστηκε ως ένα αριστούργημα που καταφέρνει σε 2ώρες και κάτι να ενσωματώσει και να προβάλλει σε έναν απίθανο συνδυασμό κομμουνιστικού κιτς, Σλαβικής τελετουργικής σοβαρότητας και Λατινοαμερικάνικου αισθησιασμού.



Μέσα από τις τέσσερις ιστορίες της ταινίας, ο Καλατόζοφ καταφέρνει με μεγάλη μαεστρία να μας δείξει το πνεύμα και το κλίμα της αποπλανητικής, παρακμιακής και εξαιρετικά φωτογενή κόσμο της Κούβας του δικτάτορα Μπατίστα. Πλάι στις εικόνες των Αμερικανών πλουσίων και καλλονών καλλιστείων με τα μπικίνι τους που ρουφούν τα κοκτέιλ τους αντιπαραθέτει τις εικόνες των ημικατεστραμμένων φτωχογειτονιών των παραγκουπόλεων της Αβάνας και των επαρχιών.

Στo πρώτο επεισόδιο, μια όμορφη νεαρή Κουβανή, ντυμένη στα λευκά, συναντάται με τον αρραβωνιαστικό της –έναν όμορφο φρουτέμπορο και πολιτικό ακτιβιστή) μπροστά σε μια εκκλησία, μιλώντας για τον επικείμενο γάμο τους. Στη συνέχεια φεύγει για την νυχτερινή της δουλειά σε ένα σκοτεινό και παρηκμασμένο τζαζ κλαμπ- που αποκλειστικά εστιάζεται στους τουρίστες- όπου εργάζεται ως πόρνη. Ο πελάτης επιμένει να περάσει τη νύχτα στο σπίτι της, όπου το πρωί ο αρραβωνιαστικός πέφτει πάνω στο προϊόν της συναλλαγής.

Στο δεύτερο επεισόδιο, ένας γέρος χήρος αγρότης στα ζαχαροκάλαμα χάνει το αγρόκτημά του, προς όφελος του τοπικού βαρόνου και της United Fruit Company, και μπουρλοτιάζει όλα τα χωράφια.

Στο τρίτο επεισόδιο, βλέπουμε ένα νεαρό επαναστάτη φοιτητή που γλιτώνει ένα ντόπιο κορίτσι από τα χέρια μιας ομάδας ενοχλητικών και μεθυσμένων Αμερικανών ναυτών που αναζητούν λεία και αργότερα σκοτώνεται σε διαδήλωση-υπερήφανος που έγινε μάρτυρας αντιστεκόμενος σε ένα αισχρό και αυταρχικό καθεστώς.

Στο τέταρτο επεισόδιο, θα βρεθούμε στα βουνά της Sierra Maestra, όπου ένας αγρότης αρνείται να ενταχθεί στις απελευθερωτικές δυνάμεις μέχρις ότου η καλύβα του και η οικογένειά του πληγούν από μια βομβιστική επίθεση από αέρος από το καθεστώς Μπατίστα.

Δεν είναι το στόρυ και η γραμμή της ταινίας που προσέλκυσαν την προσοχή του κόσμου του κινηματογράφου αλλά και μεγάλα πλήθη θεατών σε όλο τον κόσμο ακροατήρια σε όλο τον κόσμο. Αντιθέτως, ήταν το δραματικό, παθιασμένο και παρορμητικό κινηματογραφικό στυλ της.

Οι συντελεστές της ταινίας κατηγορήθηκαν για τα μύρια όσα. Πρώτα απ’ όλα κατηγορήθηκαν για «φορμαλισμό». Κατόπιν θεωρήθηκαν οπαδοί του δόγματος «η τέχνη για την τέχνη».Μετά τους καταλόγισαν ότι δεν έβαλαν… δράμα στην ταινία. Ακόμη και ότι δεν έβαλαν προσωπικό ενδιαφέρον για την ολοκλήρωσή της. Στην Σοβιετική Ένωση η επίσημη κριτική έθαψε την ταινία και η εισπρακτική πορεία της στο Σοβιετικό box-office πήρε την κατιούσα κατά τη δεκαετία του 1960.

Ήταν, ωστόσο, το τολμηρό κινηματογραφικό στυλ και η τεχνική πολυπλοκότητα της ταινίας που της έδωσε μια δεύτερη ζωή πρώτα απ’ όλα στη Δύση κατά τη δεκαετία του 1980. Χαρακτηρίστηκε από πολλούς κριτικούς ως το πρώτο σοβιετικό αριστούργημα μετά τη δεκαετία του 1920, (Steven P. Hill, University of Illinois, Urbana-Champaign) και ένα ανώτερο «αριστούργημα και ποιητικής μορφής ντοκιμαντέρ» (Gary Morris, εκδότης του Bright Lights Film Journal (http://www.brightlightsfilm.com).

Οι δημιουργοί της ταινίας και οι τεχνικοί της χρησιμοποίησαν εξαιρετικά πρωτότυπους τρόπους κινηματογράφησης: ασυνήθιστες γωνίες και λήψεις. Η κάμερα «ταξιδεύει» με το χέρι, ανεβαίνει και κατεβαίνει, γέρνει, στροβιλίζεται, «χορεύει» στους λατινοαμερικάνικους ρυθμούς. Η εικόνα της διευρύνεται με την κάμερα των φακών 9,8 mm . Το ασπρόμαυρο και οι αντιθέσεις του, όπως και στο φιλμ-νουάρ ή στον γερμανικό εξπρεσιονισμό, παίζουν το παιχνίδι των αισθημάτων και των συναισθημάτων. Η κάμερα διεισδύει στη ζωή του νησιού, πιάνει τον παλμό και τους ρυθμούς μιας κουλτούρας προς πώληση. Οι πολύ καλά επεξεργασμένες μακράς διαρκείας λήψεις, σύμφωνα με κάποιον κριτικό κινηματογράφου εκείνης της εποχής έκαναν ακόμη και την εξαιρετική ταινία “Touch of Evil” του Όρσον Γουέλς να μοιάζει μετριοπαθής κριτική του συστήματος σε αντίθεση με τη ριζοσπαστικότητα του Καλατάζοφ.

Θανάσης Τσακίρης
http://tsakiris.snn.gr
http://tsakthan.blogspot.com
http://tsakthan.wordpress.com
http://ilioupoli.wordpress.com

ΚΑΛΗ ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗ
Υ.Γ. Ο Μιχαήλ Καλατάζοφ είναι ο δημιουργός μιας ακόμα υπέροχης ταινίας που είδαμε στα παιδικά και εφηβικά μας χρόνια: «Όταν περνούν οι γερανοί»

No comments:

Κινηματογραφική Λέσχη Ηλιούπολης-ΤΕΤΑΡΤΗ 7/14/2022 Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΠΟΥ ΕΦΥΓΕ (ΝΤΟΜΑΝΓΚΤΣΙΝ ΓΕΟΤΖΑ)

 Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΠΟΥ ΕΦΥΓΕ (ΝΤΟΜΑΝΓΚΤΣΙΝ ΓΕΟΤΖΑ)                                                                    του Χονγκ Σανγκ-σου (ΝΟΤΙΑ ΚΟΡ...